Köp- och leveransvillkor - bädda.se

Köp- och leveransvillkor

Ordervillkor

Vid beställning på bädda.se träffas ett avtal mellan dig som kund och bädda.se när du betalat ditt köp och mottagit en orderbekräftelse via e-post.

Vi förbehåller oss rätten att ändra lagda och bekräftade beställningar till följd av skrivfel och liknande misstag (exempelvis felaktiga priser på grund av tryckfel). Du kommer att informeras om ändringen via e-post om detta skulle inträffa och du har då rätt att avbeställa eller ändra din order kostnadsfritt.

Vi förbehåller oss även rätten att annullera en lagd order inom 14 dagar från och med dagen ordern registrerades till följd av leveranshinder hänförligt till eller prishöjning hos leverantör. Vid eventuell slutförsäljning meddelas du detta och din order makuleras.

Du måste vara myndig (18 år) för att kunna handla på bädda.se. Är du 17 år eller yngre behöver vi målsmans intyg i samband med köpet för att det ska ses som en giltig beställning.

Betalning

Alla våra priser är som standard angivna i SEK och inkluderar moms. Vi erbjuder säkra och trygga betalningar genom Klarna, med ett brett urval av olika betalsätt:

  • Kortbetalning (Visa, MasterCard, American Express, Maestro m.fl.)
  • Klarna Faktura ("Betala senare med Klarna")
  • Delbetalning av Klarna Faktura ("Finansiera med Klarna")
  • Bankbetalning ("Betala nu med Klarna")
Du väljer ditt betalsätt när du slutför ditt köp i kassan.
Kortbetalning

Du betalar säkert med bank- eller kreditkort. Pengarna dras direkt vid köptillfället från ditt kort och all information skickas krypterad till din bank. Du kan betala med Visa, MasterCard, Maestro och American Express. Vi tillämpar inga extra avgifter när du betalar med kort.

Klarna Faktura ("Betala senare med Klarna")

Du kan välja att få hem varorna först och sedan betala med faktura eller delbetala din faktura via Klarna.

När du betalar via Klarna Faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid minst 30 dagar
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Du kan välja en kredittid på 30 dagar, betala i slutet av nästa månad eller Månadsfaktura i Kassan.

Klarna tar ut en påminnelseavgift vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Läs mer här.

Du kan välja tjänsten Månadsfaktura i Kassan, då kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura hos Klarna.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

När du har fått din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr. För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor. Här hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Delbetalning av Klarna Faktura ("Finansiera med Klarna")

Väljer du Delbetalning av Klarna Faktura ("Finansiera med Klarna") direkt i Kassan innebär det att du delar upp din betalning på 6, 12, 24, 36 månader eller delbetala i din egen takt. Du ser direkt vad din månadskostnad blir för de olika valen. Vid fast delbetalning beräknas räntekostnaden på det totala utestående beloppet, vilket betyder att månadskostnaden blir högre den första månaden och lägre den sista månaden. Första betalningen sker alltid i slutet på nästkommande månad, d.v.s. handlar du i maj sker den första inbetalningen i slutet av juni.

I samband med köpet görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Om Klarna finner att du inte har tillräckligt betalningsutrymme för att fullfölja betalningsåtagandet förbehåller sig Klarna rätten att neka din ansökan om delbetalning.

Bankbetalning ("Betala nu med Klarna")

Du kan välja att göra en betalning via Klarna och din internetbank med några få klick i Kassan, välj då alternativet  "Betala nu med Klarna". Välj bland de flesta svenska banker så som t.ex. Nordea, Swedbank, Sparbanken, Handelsbanken, SEB, Danske Bank. Det kostar ingenting extra att betala via bankbetalning.

Avbeställning

Du kan i de flesta fall avbeställa en order helt eller delvis så länge frakt inte är bokad eller din/a varor ej börjat paketeras eller levereras. Har paketering eller leverans påbörjats kan du i vissa fall avbeställa mot en avgift. Ta i sådana fall kontakt med oss omgående för mer detaljerad information. Observera att möbler och större försändelser ej kan avbeställas under pågående leverans. Om du önskar att ångra ett sådant köp behöver du ta emot leveransen och kan sedan välja att ångra ditt köp/returnera varorna.

Leverans

Du får alltid fri frakt på ordrar inom Sverige på bädda.se. Vi använder oss endast av seriösa fraktbolag så som bl.a. DHL, Bring, PostNord och DB Schenker.

            

Beroende på storlek och vikt får du dina beställda varor levererade till närmaste postombud eller hem till din dörr / port / tomtgräns (i mån av framkomlighet).

Kommer varan till ett ombud kommer du att meddelas detta via e-post, SMS eller avisering via brev.

Större försändelser levereras med ett transportbolag direkt hem till dig och du kommer att bli kontaktad minst 24 timmar innan leveransen sker med information om tidpunkt och för att säkerställa att du är hemma vid föreslagen tid. När transportbolaget anländer behöver du kunna vara behjälplig att bära om situationen kräver det. Angivna telefonnummer ska vara aktuella och nåbara. ID-kontroll av mottagaren kommer att ske.

Om du önskar hjälp med inbärning av din eller dina varor in i ditt hem, vänligen köp till detta alternativ, sök på "inbärning".

De varor som finns på lager levereras inom 2-5 arbetsdagar efter genomfört köp, annars kommer varorna inom 6-8 veckor. På din orderbekräftelse kommer detta att framgå. Leveranstiden ska ses som en preliminär uppgift. Alla uppgifter om leveranstider avser arbetsdagar, om inget annat anges - det vill säga leveranstiden inkluderar inte helger eller officiella helgdagar.

Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits i din orderbekräftelse så meddelar vi dig detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar, men du kan då alltid avbryta din beställning kostnadsfritt.

Det kan hända att du får flera leveranser, det vill säga delleveranser, om du beställer varor från mer än ett varumärke.

Du som kund ansvarar för att leveransen besiktigas vid mottagandet. Syns skada på emballaget ska detta noteras på fraktsedeln innan fraktsedeln kvitteras. Läs mer om transportskador under "Skadade varor vid leverans".

Vid ej uthämtade paket debiteras du en hanteringsavgift om 499 kr (inkl. moms) respektive 599 kr (inkl. moms) för hemleverans (det vill säga om du inte är plats i ditt hem när varor levereras direkt dit i enlighet med avtalad tid). Dessa avgifter motsvarar de avgifter vi belastas gällande fraktkostnader, lageravgifter och administration.

Vi levererar endast inom Sverige.

VIKTIGT: Vi rekommenderar alltid att du sparar emballaget, det vill säga kartongen eller annat som dina varor levererats i, under två veckor efter mottagandet. Detta för att säkerställa din ångerrätt som gäller i 14 dagar efter mottagandet av dina varor, se mer under avsnitt om "Ångerrätt".

Force Majeure

Händelser som ligger utanför vår kontroll och som skäligen inte kunnat förutses, hänföres till Force Majeure, vilket innebär att bädda.se befrias från förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Kontakt

Bädda Möbler och Textilier AB

Organisationsnummer: 559301-6925
E-post: info@bädda.se

    Önskelista Produkter

    Du har inga objekt i önskelistan.